İslamda Haremlik ve Selamlık

Evlere izinle girmek


اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمان الرحيم

ياايهاالذين امنوا لاتدخلوابيوتا غير بيوتكم حتي تستأنسوا وتسلموا

علي اهلها )--سورء نور ايت 27


Manasi:Ey iman edenler.Kendinize ait olmayan ev veya ev hükmünde olan yerlere girmeyiniz, Izin alıncaya ve orada olanlara selam verinceye kadar.Böyle yapmanız sizin icin daha hayırlıdır.Ümit edilir ki düşünürsünüz.


Eger evde bir kisi bulamazsaniz size izin verilinceye kadar o evlere girmeyiniz.Eger izin verilmez geri dönünüz denilirse hemen geri dönünüz.bu sizin icin daha hayirli ve güzeldir.Cenabu hak yaptiklarinizi en iyi bilendir. Sürei nur ayet 27


Sebebi Nüzülü:Adiyy bin sabit den rivayet olunduğuna göre Rasülüllah efendimize bir kadin gelerek Ya Rasulallah evde öyle bir hal üzere oluyorumki o halimle beni kimsenin görmesini istemiyorum.Fakat birisi ansizin geliveriyor ne yapayım deyince bu ayeti celile nazil oluyor.


yani ne pahasına olursa olsun o halinle eve kabul etme gelende içeriden müsaade gelinceye kadar,izin çıkıncaya kadar iceri girmesin demektir.


Ebu Hureyre r.a. in Rasulullahdan rivayet ettigi bir hadisi serifde izin üc defadir.Birinci defa kapiya vurulur.beklenir.icerdeki tam duyamamistir sesi keserler.Ikinci defa tekrar kapi vurulur.icerde olanlar üzerini basini toplarlar.yani hazirlanirlar.Ücüncü defa tekrar kapi vurulur.Icerdeki ya izin verir veya red eder geriye cevirir. Tefsiri kebir Cild 24 sahife 197


bu hadisi şerifdende anlaşılıyor ki evden müsade etmedikçe başkasına ait olan eve girmek haramdır. Bazı Müslümanlar tanıdıktır komşumuzdur diyerek evde evin erkeği olmadığı halde kadin eve buyurun eder veya evin erkeğini kast ederek surada komsuda veya şuraya kadar gitti simdi gelir diyerek eve çağırırlar. Bu kesinlikle caiz değildir. Başka evde insan yoksa yabancı erkek ile kadının ayni evde bulunması halveti icap eder bu ise haramdır zina hükmündedir.


Ibni Abbas hazretleri Söyle buyurur Rasülüllah Hazreti Ömeri cagirmak üzere Bir gulam gönderdi.O hizmetci h.z. Ömeri uyur buldu.Bir kac defa kapiya vurdu isede duyuramadi.Bir yol bulup h.z. Ömerin yatttigi odaya girdi.Fakat Ömerin üzerinden bir kisim acilmis kölede onu görmüstü.h.z. Ömer onun gördügünü anyayinca.Ne olaydi da Hazreti Allah Cocuklarimizdan kadinlarimizdan hizmetcilerimizden Bu saatde iceri girmelerini yasaklasaydi dedi.Sonra rasülüllahin yanina vardi.Durumu henüz anlatmadan.


ياايهاالذين امنوا ليستأذنكم الذين

Ey iman edenler Sizin köleleriniz ve henüz bülüg yasina gelmemis olan cocuklariniz su üc zamanda sizden izin almadan yaniniza girmesinler. 


1-Sabah namazindan önce 

2-Öyle vakti elbiselerinizi cikarip gaylüle yapacaginiz zaman 

3-yatsi namazindan sonra yani yatma zamanında bu zamanlar sizin icin mahrem zamanlardir. Bunun dışında kalan vakitlerde bir beis yoktur.Süre-i nur ayet 57

Bakiniz bu ayeti celilede yakin akraba olduklari haldebile iceri girmeyi allah izne baglamistir.Birde nikahi birbirine caiz olan insanlarin ayni yerde kaldiklarini düsünelim.

Rasülüllahin ikinci müezzini Bir gün Rasülüllah ile sohbet etmek üzere hane-i saadete gelir.iceride sohbete baslayinca Mü´minlerin annesi Aise validemiz Ya Rasülellah suracikda bende dinlesem müsade varmi der Rasülüllah hayir ya aise olmaz deyince Aise validemiz neden ya rasülellah onun gözleri zaten aama görmüyorki deyince Rasülüllah efendimiz Tarihi sözünü ifade etmistir. Ümmü mektüm seni görmüyorsa sende ümmü mektümü görmüyormusun buyurmustur. Bununlada hem kadınin erkeğe ,hem erkeğin kadina bakmasini yasaklamistir.  Riyazussalihin 1624


MAHREMIYET


Cenabu hak kur´ani keriminde söyle buyurur.Ey habibim mü´min erkeklere söyle gözlerini indirsinler.Yani gerek haricde gerek dahilde ve gerek baskalarinin evlerine girerken ,cikarken,otururken, kalkarken gözlerini dikmesinler,harama bakmakdan ayip bir sey görmekden sakinsinlar.Ve birde avret yerlerini irz ve namuslarini korusunlar.Muhakkak hazreti Allah her isinize vakifdir.1


Ey habibim mü´mine kadinlara söyle gözlerini indirsinler.Yani gerek haricde gerek dahilde ve gerek baskalarinin evlerine girerken ,cikarken,otururken, kalkarken gözlerini dikmesinler,kendilerine helal olmayanybanci erkeklere bakmakdan, ayip bir sey görmekden sakinsinlar.Ve birde avret yerlerini irz ve namuslarini korusunlar ve ziynetlerini acmasinlar.2


Buradaki ziynetden maksat örf ve adetde hernekadar takdiklari bilezik ,küpe gerdanlik vesair isede hal zikir edilmis mahal murad edilmistir. Yani zinet esyalarinin takildigi yerlerdir. Oralari kapatsinlar demekdir.


Ancak elleri yüzü gibi disarda kalan kismi haric.birde bos örtülerini yakalarinin üzerine asagi dogru sarkitsinlar,ki baslari,saclari,kulaklari,boyunlari,gerdanliklari,sineleri kapanmis olsun.


Zinetlerini acik birakmasinlar.Ancak kocalarina-kendi atalarina-yani babalarina dedelerine ki amca ve dayi nikah düsmemek üzere buraya dahildir.vaya kocasinin atalarina-ki kocasinin babasi dedesi amcasi ve dayisi yine buraya dahildir.kendi ogullari.kocasinin ogullari kadinin kendi erkek biraderleri,veya biraderlerinin ogullari yani yegenleri,veya kiz kardesinin ogullari,veya müslüman kadinlar veya malik olduklari kadin köleler,veya tamamen sehvetden kesilmis ihtiyarlar,veya kadinin avret yerine vakif olamayacak derecedeki kücük cocuklar,olmak üzere bunlarin yaninda asagida belirtecegimiz sartlara uyarak ziynetlerini gösterebilirler.


Mahremiyet dört kisma ayrilir.


1-Kadinin kadina karsi avreti.

2-erkegin erkege kersi avreti.

3-kadinin erkege karsi avreti

4-erkegin kadina karsi avreti.


Simdi bunlarin biraz izahini yapalim.


1-Kadinin kadina karsi avreti-erkekde oldugu gibi kadini göbegi ile dizi arasidir.yaliniz bu
hüküm müslüman hanimlar arasinda gecerlidir.eger kadinin biri müslim digeri gayri
müslim ise o zaman hüküm müslüman kadinin bütün bedeni haramdir.gayri müslim kadina
gösteremez.


2-Erkegin erkeğe karsi avreti.yine göbegi ile dizi arasidir.diz avret yerine dahildir.erkek
erkegin tayin edilen bu yerlerine bakamaz.bir yatakda yatmalari caiz olmaz.kucaklamasi ve
öpmesi mekruhdur. Kucaklaşmak hadisi serifle nehy edilmesi ile beraber bazi ulema mekruh olan kucaklasmayi sehvetle ve dis elbisesiz olarak yapılan kucaklasmaya tahsis etmisler, sevgi ve iyilik ile olan kucaklasmayi caiz görmüşlerdir. Dürer cilt 1 sahife 318


Yine erkek emred yani tüysüz ve parlak oldugu zaman nefsinden emin olmayan kisinin o erkeğe bakmasida helal olmaz. Imami azam hazretlerinin talebesi imami yusufu karsisina almadigi sakalı cikincaya kadar göremeyeceği yere oturtdugu rivayet edilmiştir.


3-Kadinin erkeğe karsi avret mahalli-Eger kadın erkeğe yabanci akraba olmayan birisi ise kadının elleri ve yüzü hariç diğer yerlerini kapatması farzdır. Çünkü bütün bedeni avret mahallidir.


4- Erkeğin kadina karsi avreti - erkeklerin akrabasi olmayan kadınlara karsi avreti göbegi ile dizi arasidir. Kadinlarda nefislerinden emin oldukları zaman belirtilen yerlerin haricine bakabilirler.aksi halde nefislerine hakim olamazlarsa bakmalari caiz olmaz.